BRISA - En riktigt vass affärsidé

 

År 1995 grundade Dennis Holmbacka och John-Erik Jussila företaget Brisa i Jakobstad. Idén till företaget kom från ägarnas hobby; långfärdsskrinning. Betten och stålet var det de fokuserade sig på från början. Det blev dock inte skridskobett utan knivar som kom att bli ett av de två ben företaget idag står på. Den andra centrala delen i affärsidén är handel med horn.

Företaget har gått från klarhet till klarhet och är idag ledande inom Europa på knivmaterial och hornhandel. De har satsat mycket på kvalitativa produkter, ett stort urval, snabba och smidiga leveranser och kundservice på många olika språk. Brisa har också en mycket välutvecklad webbhandel.

Ca 20 % av knivarna som säljs är färdiga knivar. En betydligt större del av försäljningen utgörs av kunder som vill designa sin egen kniv. Urvalet av komponenter kan närmast beskrivas som ett paradis för den händige som vill skräddarsy sin egen kniv.  Du kan välja knivblad, kvalitet på stål, längd, och övriga komponenter såsom tex renhorn och andra detaljer till knivskaftet.

En bra kniv skall hålla skärpan, vara lätt att vässa, bekväm i handen och sist men inte minst… den skall inte vara för stor. Ofta tror man att ju större kniv desto bättre men det är nog inte alltid så. En universalkniv med en bladlängd på 7-8 cm kommer du väldigt långt med.

Tänk att en hobby kan utvecklas till en nisch med en sån här slagkraft - helt faschinerande.
Detta var ett av de mest minnesrika företagsbesöken jag gjort här i Österbotten.

Mikael Nystöm, vd

 Brisafb

John-Erik Jussilas (t.v.) ansvarsområde är allt som berör horn och Dennis Holmbacka (t.h.) tar hand om knivarna.

Brisa1fb

På Brisa hittar du ett stort urval av knivar.

IMG 6243fb

Några av de fashionabla knivblad du kan välja mellan när du plockar ihop din egen kniv.

Brisa5fb

Företaget har också specialiserat sig på handel med horn.

 

Gå till "Aktuellt"